mandag 1. oktober 2012

God aften!

Jeg kjør en liten bloggøkt i kveld, til tross for at det er litt sent og det venter en lang dag i morgen. Jeg går tilbake litt til de oppgavene som vi fikk av Thomas.

Det som jeg opplevde som positivt under startsamlingen var at jeg fikk inntrykket av at det var en gruppe satt sammen av masse forskjellige og interessante mennesker som alle hadde forskjellig kunnskap og bakgrunn. Det er alltid spennende å lære kjenne nye mennesker.
I forbindelse med blogging så jeg for meg at det kunne bli givende diskusjoner om forskjellige fagtema som dykket opp etter hvert.

Jeg har i tidligere innlegg nevnt at jeg er veldig positivt innstilt til blogging. Jeg trur at jeg kan ha stor nytte av denne IKT-teknikken gjennom at det gis anledning til å få drøfta og å få kommentere innlegg og bli kommentert. Jeg ser også for meg mulighetene å bruke blogging som et IKT-middel i skolen. Jeg er av den mening at det er viktig at skolens lærere henger med i utviklingen av IKT. Det er jo en stor fordel i dag å ha kjennskap til og kunnskap om det grunnleggende innom IKT.

Ellers generelt, så syns jeg at IKT i skolen har ført med seg mange positive ting til skolehverdagen, men også en del feller som dykker opp av og til. Blant de positve tingene kan jeg nevne at IKT ofte muliggjør tilpasset opplæring på en enkel måte, f. eks. at noen elever syns at de heller løser nettbaserte oppgaver til en del av fagstoffet i stedet for å løse oppgaver i boka. Elevene kan jo bruke masse forskjellige IKT-teknikker under temabasert undervisning, f. eks. foto, film, lyd,ordbehandlingsprogram og presentasjonsprogram for å nevne noen. Eksempler på feller kan være når elevene ikke er kildekritiske til det som dykker opp på Internet. En annen felle er at noen ganger er ikke IKT de beste løsningen uten kanskje en god gammel bok.

Tenkte jeg skulle skrive noe om hva jeg har lest i La Stå. På side 18 nevnes at det er seks kompetanseområden for IKT:

1. Grunnleggende digtale ferdigheter
2. Digital navigeringskompetanse
3. Kildekritisk vurderingskompetanse
4. Digital bearbeidingskompetanse
5. Digital samarbeidskompetanse
6. Digital dannelse

Det nevnes videre at IKT er en nødvendig kompetanse på linje med det å lese, skrive, regne og utrykke seg muntlig.
Ja, det er nok ingen tvil om at IKT-kunnskap må man ha som lærer i dagens skole for å kunne lære ut det til elevene. Mange ganger er det nok elevene som lær lærerne IKT, men det bør ikke bare gå den ene veien, etter min mening. Jeg trur at det er mange lærere som sliter med den digitale kompetansen akkurat som at noen elever sliter med andre grunnleggende ferdigheter på skolen. Det som er viktig da, er jo tilpasset opplæring.

Jeg setter inn et bilde som viser de flotte høstfargene som vi har i Sørfjorden nå.


Ha en fortsatt fin kveld

Hans

2 kommentarer:

  1. Du skriver (som vanlig) godt. Denne gang utfyllende om bruk av blogg som eksempel på digital samarbeidskompetanse, og om at IKT naturlig gir tilpasset opplæring. Du er også innom kildekritisk vurderingskompetanse.

    For meg er det beste med IKT alle mulighetene til elevaktive arbeidsmåter. Når det i tillegg blir slik at elevenes verden og kompetanse blir sett og verdsatt i skolen - får vi det jeg kaller pedagogisk dynamitt. En elev som ikke kan og presterer noe særlig tradisjonelt skolefaglig kan med sin IKT-kompetanse fremstå som en ressursperson som bidrar avgjørende positivt inn i læringsfellesskapet. Dette gjør noe med denne elevens selvfølelse og interesse for å lære.

    Jeg liker de gode bildene dine.

    SvarSlett
  2. Hei, Hans. Artig å se at det er flere som har forsøkt å legge litt innhold i bloggen sin. Slikt kan det bli diskusjoner ut av, det er bra! For min egen del har jeg liten kjennskap til bruk av IKT i skolen. Men seksåringen min har allerede hatt sin første lekse som skulle løses via internett, så her er det bare å henge på. Har ikke tenkt slik før, at IKT har blitt en av flere grunnleggende kunnskaper man bør beherske. Dette stiller helt klart nye krav til lærerne.

    SvarSlett